Informatie aanvragen Pleegzorgorganisaties
Interviews
Een andere pleegouder in de buurt …‘Pleegzorg heeft ons sterker gemaakt’Van breakdown naar breakthroughHet begon met een logeerpartij‘Het is mooi om kinderen te leren kennen’Naar (t)huisPleegkinderen verrijken je levenLego in plaats van geraniumsMét pleegzorg is het leven nóg leuker!Een goede spiegel om jezelf nog beter te leren kennenAmbassadeur PGGM en pleegzorg een mooie combinatiePleegzorg; het moet in je bloed zittenTiny, ervaren pleegouder en voormalig lid van een pleegouderraad, vertelt“Nog genoeg plek in ons hart”Twee jonge pleegvaders en een babyAlleenstaand en pleegouder, waarom niet?Gewoan net te drok meitsje*Trots op onze kleinzoonWie komt er op voor Lianne en haar pleegouders?Net even anders – een verhaal van een pleegmoederVoor pleegkinderen is ons huis een thuisIedere avond een kus van zijn moederDertig, fulltime banen én pleegzorg: het kan!Gewoon een vader- en moedergevoelOns hart en onze deur stonden openSamen één gezinEen levendige boelOns leven is net een oceaanOpladen als pleegouder‘We moeten een cirkel vormen om het kind heen’Wederzijds vertrouwen is de basisMoeders op de boot? Liever nietJacqueline en Edwin kijken terug op 10 jaar pleegzorgLeraar & pleegouder: flexibiliteit en snel schakelen zijn belangrijkZe krijgt dezelfde liefdeKinderwens en pleegouderschapWaar een wil is, is een wegWe kunnen de wereld niet veranderen, maar wel de wereld van één kindPrins ‘Hello Kitty’Carrièrevrouw, moeder en pleegouderGepensioneerd en pleegouders van twee meidenBrinta na het melkenIn ons gezin zijn de glazen halfvol!Supergewone beroepen – Wijkagent PieterEen pleeggezin met structuur en heel veel lol

Leraar & pleegouder: flexibiliteit en snel schakelen zijn belangrijk

Vandaag bezoek ik Gerrit Jan Stoffer. Hij is getrouwd met Annewieke. Samen hebben ze twee pleegkinderen van 6 en 4 jaar. Gerrit Jan werkt bij het Dr. Nassaucollege locatie Aa en Hunze waar hij op dit moment lesgeeft aan klas 2 havo en klas 3 en 4 mavo. Verder is hij ondersteuningscoördinator. Dat houdt in dat hij verantwoordelijk is voor de extra ondersteuning van leerlingen.

Flexibiliteit

“Het leuke aan mijn werk in het onderwijs vind ik dat je werkt met een doelgroep die erg dynamisch is en die zichzelf echt aan het ontdekken is. De leerlingen worden zich steeds meer bewust van wie ze zijn en wat ze vinden. Ik vind het fantastisch om daaraan bij te dragen. Als docent aardrijkskunde vind ik het mooi om leerlingen uit te dagen met prikkelende vragen over hoe we omgaan met onze aarde, maar ook met ethische dillema’s als arm en rijk, en over kinderarbeid en de kleding die ze dragen. We hebben daarover zeer inspirerende gesprekken.”

“Ik denk dat met name de flexibiliteit die gevraagd wordt wel voor overeenkomsten zorgt in het onderwijs en de pleegzorg. Verder kost het pleegouderschap wel eens meer tijd dan ik zou willen (randzaken), maar je krijgt er ook enorm veel voor terug. Dit herken ik ook in mijn werk als leraar.”

Eigenschappen

“In mijn werk probeer ik zo duidelijk mogelijk te zijn en de speelruimte voor iedereen helder te bewaken. Dit probeer ik voor onze pleegkinderen ook te doen. Verder moet ik als leraar snel schakelen tussen situaties, dat gebruik ik ook als pleegouder.”

Werk en privé

“In het begin was het lastig om werk en privé te scheiden. Werken in het onderwijs is nooit af, er is altijd wel een proefwerk na te kijken of een les voor te bereiden. Andersom zijn er rond de pleegkinderen ook wel eens dingen die op dat moment de aandacht vragen. Het helpt om binnen het gezin heldere afspraken te hebben over wie wanneer beschikbaar is. In het geval van pleegzorg gaat dit erg goed. Werk gaat toch best vaak mee naar huis, maar ook hier helpt het om samen met Annewieke de tijd goed in te kaderen.”

Thuis “de leraar zijn”…

Tja, dit is volgens Gerrit Jan een valkuil. “Dan krijg ik te horen dat zij niet mijn leerling is en dat ze het ook wel op haar manier kan doen. Dan sta ik weer even op mijn plaats en kunnen we er samen om lachen. De vader van Annewieke is ook leraar dus ze is wel wat gewend….”

Opvoedvaardigheden

“Natuurlijk leer je in de opleiding als docent dat ieder kind een eigen verhaal heeft en dat iedereen dingen op zijn eigen manier doet. In de praktijk van alle dag vergeet ik dat wel eens. Door onze twee pleegkinderen die uit verschillende situaties komen zie ik het iedere dag in de praktijk. Kinderen zijn uniek in de manier waarop ze dingen doen. Dit inzicht helpt mij om met meer geduld naar leerlingen te kijken als ze het op hun eigen manier proberen. Sommige leerlingen helpt het om direct geholpen te worden; anderen hebben juist het vertrouwen nodig om het zelf te proberen.”

Samenwerken

“Wij vinden het belangrijk om naar ouders toe altijd neutraal te blijven over hoe zaken lopen. Hierbij helpt het zeker dat ik in mijn werk best vaak ingewikkelde gesprekken moet voeren.”

“Aandacht voor leerlingen is belangrijk binnen onze school, zowel op het gebied van onderwijs als de persoonlijke situatie van leerlingen. Door de kinderen beter te leren kennen kan je ze ook beter begeleiden. Zo is dat ook met onze pleegkinderen. We leren ze steeds beter kennen en daardoor kunnen wij ze ook beter opvoeden en begeleiden in de situaties die ze op hun pad tegenkomen.”